2009-10-06

Maser IBK (1991-1996) RIP

Hihi när jag nätsurfade runt idag så kom jag in på en innebandy blog, och jag fick lite sköna vibbar från tiden då jag spelade i "MASER IBK". Ett kompis gäng som bara gillade att umgås och spela innebandy.

Naturligtvis så gillade vi (som ALLA innebandyspelare) att festa på helgerna oxå.
Några roliga händelser måste jag delge er från den här eran.

Först och främst: Kevlarklubban!

Jag kan inte påstå att det fanns några super talanger i vårat lag, mest olika "profiler" med olika bra egenskaper. En av dessa går under namnet Örjan "Schampoo" Pellas.

Han var känd för sina golfsvingsskott, alltså båda händerna högt upp på klubban och en rejälsving från höften och runt.

Mycket tidigt så köpte Schampoo en innebandyklubba som han importerade direkt från Finland, en KEVLAR-klubba. Det var på den tiden när alla andra spelade med Jolly och unihoc klubbor i 300kr klassen (nu kostar en klubba från 600 Kr eller mer och nästa samtliga innehåller kevlar).

Alla i laget var imponerade av KEVLAR-klubban, den var OFÖRSTÖRBAR, vilket Schampoo demonstrerade stolt efter varje innebandy träning.

Det gick till enligt följande rutin:
Först fick vem som helst prova att böja sönder klubban, vilket inte gick. Efter det tog Schampoo och slog klubbskaftet (kom ihåg golfsvingen) i ett vägghörn utan att klubban visade några tecken på att gå sönder.

Nästa träning samma visa, någon fick prova att böja den (inget hände) Schampoo smaskade klubban i vägghörnet och alla gapade av förvåning och en viss avundsjuka börja sprida sig.

Efter tredje träningen var det ingen som ville försöka böja sönder klubban, vilket måste kännas lite besviket av schampoo. Det var ju hans höjdpunkt på träningen.

Men för att inte tappa status, smackade han in klubban i vägghörnet tre gånger lite hårdare för varje smäll *smack* *smaCK* *SMACK*

Efter det tog han klubban med båda händerna förde upp ett knä mitt på den och böjde.
[BRRRRRRrrrrrrraaaaaaakkkkkkk]

Jag kan känna ännu idag att, tack gode gud att man inte provböjde klubban själv den här gången.
***

En gång blev jag utvisad för att jag sprang runt och skrattade och tjoade på plan. Tydligen kunde detta "störa" motståndaren. Som försvar så spelades oftast våra matcher väldigt tidigt på Söndagmornarna. Sa jag att innebandyspelare gillar att festa?

***

En gång ringde Johan "jojje" Jonsson och väckte mig (oxå söndag) för tredje gången.
-Var F-N är du nu är uppvärmingen klar och matchen börjar.
-Jaja, jag kommer *gäsp*
Gjorde mig ordning och gick från Vasagatan upp till Maserhallen (ca 1,1Km) och 20 min i bakfylletackt. Men där var det ingen dj-a innebandymatch, Pärkele. Då var det väll i vallenhallen då (ca 1,4 Km) börjar traska ca 20 min till i bakfylletakt.
Jajjamänsan här var matchen, 5min hade gått av 3dje perioden.
-Det är ingen ide du byter om....
-Nähä
-Och du!?
-Ja?
-Kan du vara snäll och sätta dig vid utvisningsbåset? Du luktar för dj-a illa!!!

***

En gång när vi hade borta match i ludvika kom vi in i hallen och före våran match spelade de en handbollsmatch. Det stog 3-17 på matchtavlan, jag kommenterade snabbt.
-Kolla grabbar, så där kommer våra siffror se ut oxå *hiihi*
Matchen slutade: 23 - 1 (detta är helt sant)

***

I en annan match så var det 8st Maser IBK spelar utvisade, 3 + målvakt på planen och 3st satt på avbytarbänken. Då gjorde jag mål =)
***
Som uppvärming så brukar man köra "halvmånen", dvs hela laget ställer sig i halvmåne och skjuter en efter en på målvakten så han kan värma upp. Så gjorde inte vi i MASER IBK, vi ställde upp i en halvmåne och hela laget började bombardera målvakten samtidigt. Ända tills han i "skräck" sitter och blåhåller målnätet som skyddframför sig, DÅ....är han uppvärmd!.
***
I en vila mellan period 2 och 3 gick domaren förbi det flåsande MASER IBK båset på väg att fylla på vatten. När han passerat hela laget, vänder han sig om:
-F-N ni spelar ju riktigt bra..............med tanke på hur ni luktar =)
***
Nu kommer jag inte på något mer, är det någon gammal MASER IBK'are som läser min blog som kommer på något mer?

2 kommentarer:

Persan sa...

Du glömde nämna pollis målvaktströja som han aldrig tvättade, den var mer eller mindre rutten när ragge tvingade honom att slänga den till slut :)

Kallangs Photography sa...

=)ja just det.......
Men hans kallsonger behöll han kvar med samma definition, för dom hade han länge i CSKA. Där blev det tradition att efter varje match gömma hans kalsipper i någon annans väska som sedan fick ha den där till nästa träning/match =)