2009-03-09

Laga mat!

I helgen skulle jag laga mat, det gick så där får jag väll säga.
Mamma hade gjort en stek hemma som jag fick äran att försöka göra en måltid av.
Steken var lätt att fixa, det var bara att skära upp som en julskinka och värma i micron (jag är KUNG på micro).
Potatisen var faktiskt också en genre som jag bemästrade.

MEN SÅSEN...........

I lag med steken så var det något som såg ut som gelé, troligen sky och fett från steken som stelnat till. Av detta skulle jag göra en sås (redning), inga problem började med att ringa mamma och kollade hur man skall göra:

Du tar "gelén" i en kastrull värm upp det tillsätt soja, mjöl, grädde och vatten. Smör behöver du inte ha i för det finns i "gelén", sedan är det bara att krydda till det så det blir gott.

OK! det lät inte så svårt. Jag tackar för hjälpen och så lägger vi på.
Värmer upp "gelén" och den blir klar i färgen och flytande, men hur mycket mjöl ska jag ha då?

-Camilla, hur mycket mjöl ska man ha i en redning.
-Lika mycket som det är smör
-Ok, tack

Hmm, det är ju inget smör i så det måste ju vara lika mycket som "gelén" är, och det var ca 1cm i botten på kastrullen.
Jaja, jag drar till med 1,5 dl mjöl, få se om det räcker. Börjar blandar i mjölet, vatten och soja samtidigt som jag rör om. I 5sek gör jag något annat och vips så var det bränt i botten (skit). Men jag vispar på och det ser ju ut att gå ganska bra det här, den är brun och möjligen lite klumpig men det går väll snart bort om jag rör vidare. Men sen börjar det stelna till och hugga imot när jag rör. Jag tar av kastrullen från plattan och fortsätter röra.
Just ja lite grädde skulle det vara också!! Har i en skvätt och rör.
"såsen" har nu koncistensen som sirap ungefär, men jag är ganska nöjd i alla fall.

Nu är det dags och smaka av och krydda så det blir EXTRA gott, tar en sked och för till munnen och en rad reflexer från mina smaklökar gör att det nästan nästan kommer upp igen.
Hmmm vad ska jag tillsätta för att det ska gå och äta, mer grädde, vatten, kanske soja äsch jag ger upp.

Det blev ingen sås, det blev potatismos och stek med 5skivor gurka.

Förlåt Camilla jag älskar dig men jag kan inte laga mat.

Men det blev en ganska "kul" middag till slut i alla fall.
Vi kom fram till att jag skulle anmäla mig till "halv 8 hos mig" för......
Vem vill inte ha brunsås som smakar skit till sin stek =)

1 kommentar:

Camilla med C sa...

Hm, ja en kurs kanske skulle va nåt...
Puss puss