2010-01-14

Erik Göthe

En dag under min lediga tid så träffade jag en gammal skolkamrat till mig på affären.

Förresten är det fler än jag som har reflekterat över att man träffar gamla kompisar på affären nu mera och inte på krogen. Kanske ett tecken på ålder och mognad.

Jaja, hur som helst så kom jag naturligtvis på en rolig historia som har anknytning till min goda vän Göthe.

Det var under studie tiden på högskolan Dalarna som den utspelar sig, ca 6år sedan.
Erik flyttade från Mora ner till Borlänge och bodde som singel student ihop med 2 andra studenter.
För att träffa och umgås med andra likasinnade singlar så blev det ju en hel del fester för min kära vän.

Ett naturligt val var förstås kårhuset som på den tiden var förlagd i kupolen (entrén var där resebyrån på övre plan numera ligger).

Efter en blöt tillställning på kåren tappade han bort sin märkes mössa som var riktigt dyr.

Det var ju mycket tråkigt då man som student oftast har en ansträngd ekonomi och att springa och köpa en ny "diesel" mössa gör man inte i första taget.

Jaja, tiden gick och mössan kom aldrig tillbaka förrän några månader senare när Erik på väg hem från shopping på kupolen såg att brevid gångvägen i tö snön låg hans mössa.

WWWWWEEEEHOOO! tänkte Erik och böjde sig ner för att ta upp den men upptäckte till sin förskräckelse att den har frusit fast i en stor isbit.

Hmmmm, vad ska jag göra?
Väntar jag så kommer antagligen någon annan att sno mössan.
Det är lika bra att försöka få loss den.
Erik börjar dra i den.

Precis då går ett pensionärspar förbi honom och ser den stackars studenten stå där vid sidan om gångvägen och försöka förbrilt att dra loss en mössa var på den äldre damen högt utbrister:

- Nej men titta Gösta, nog för att pensionen är ett skämt men det verkar som att studenterna har det bra mycket sämre än oss!!

Fotnot: Erik fick loss mössan och hade den på sig men av någon konstig anledning
var den 3 nummer för stor och åkte hela tiden ner för ögonen.

Inga kommentarer: