2009-09-05

Kutymen

Idag när jag stog och spanade in en av våra pallar med tegel så upptäckte jag att i det understa lagret nere till vänster så var ett par pannor sönder. Automatiskt kollade jag uppe på pallen och mycket riktigt så låg det ett extra pack tegelpannor där.

Det är en truckskada hos producenten av tegelpannorna. Truckföraren hade lite för bråttom och körde in gaffeln i det undre lagret, istället för att packa om hela pallen så lägger man på ett nytt paket ovanpå. Det hör till Kutymen! att göra så.

Men hur vet jag detta?
Jo när jag jobbade på SSAB Merox Ab så arbetade jag oxå med Sveriges mest komplicerade man. Jag fortsätter historien med att kalla honom för Stockholmaren för att han är det. På merox så tar man hand om SSAB´s alla sorters biprodukter, vidare förädlar dem och säljer vidare till kund.
En av dessa produkter är Röd Järnoxid, ett väldigt rött pulver som man packeterar i säckar (25 Kg/st) på pall. På en full pall ligger det 35 säckar, alla som har köpt en säck med betong eller cement vet hur det ser ut.

En dag skulle Stockholmaren lyfta en sådan här pall och kör gafflarna rakt in i två av de nedersta säckarna, i stället för att byta ut de två trasiga säckarna slänger han på två nya ovanpå och kör vidare. Jag ser detta och stoppar honom och frågar vad han gör?

Stockholmaren: -Han förklarar att det hör till KUTYMEN att göra så här.
Jag: -Men då kommer ju kunden som tar dessa två säckar att få all oxid på golvet? (pulvret färgar av sig jätte mycket, dessutom blir oxiden hård om den kommer i kontakt med vatten)
S: -Ja, men de förstår ju de har ju fått två NYA ovanpå
J: -Nej vi packar om dem igen (jag var faktiskt chef så jag tog det beslutet)

Jag fick självklart lov att packa om hela pallen själv, stockholmaren fick ju lov att göra andra saker.

hmmmmm, det här var ingen historia som gjorde sig så bra i skrivande form. Men nu tar jag inte bort det när jag ändå har försökt =)

Det hände en annan rolig grej under tiden jag tittade på pallen, roligt för alla med skadeglädje i alla fall.
Jag nös och bet mig i tungan, så nu har tungan svällt upp så jag har svårt att äta och prata =(

Inga kommentarer: