2009-06-01

Röstförvrägning

Varför förvränger man rösten när man pratar med sin käraste i telefonen?

Man pratar som om man pratat med ett litet barn, de flesta män gör det, men ingen erkänner det. Det är t om så att trotts att man "försöker" att inte låta annorlunda, så kan man tala om att "jajjamänsan, du talade med frugan va?!"
Jag har en jobbar kompis som har en rejäl baryton röst, men en dag när man gick förbi hans kontor så lät det som två damer som satt och diskuterade på en sy junta. Det visade sig att han pratade med en kvinnlig chef???! (gissa om han får höra det här nu)

Det värsta är när man är i sådant sällskap att man verkligen inte vill låsta som ett barn, och frugan ringer. Det har hänt att man då låter som vanligt och man känner att det inte "känns bra". Det har även hänt att Camilla har sagt: Du är inte skälv nu va! Du låter så sur. Vilket känns bra för då kan man ju i alla fall svara: Precis!.

Men är det inte konstigt att man gör så här, när man är hemma så pratar man ju med normalröst, och då känns det helt OK.

2 kommentarer:

Camilla med C sa...

Mer babyröst åt folket tycker jag!!!!
Jag vill att du skå låta gullig på rösten när jag ringer och inte sur...

Puss

Kallangs Photography sa...

Jag gör mitt bästa som sagt!

Pusseli puss puss snuttegurkan??