2009-11-04

Råttkött

Mer snack om mat.
Jag kom och tänkte på min arbetskamrat Stefan Trädgårds, mannen med de många uttrycken.

För några år sedan var vi ute på stationsgatan 1 med Merox på "fin middag", ni vet sånn där när man får en kött bit lika stor som en 5krona liggandes på två korslagda pomesfritt och det kallas för huvudrätten? Naturligtvis skall såsen se ut som en spillolje fläck runt maten oxå om det skall vara EXTRA fint.

Man är tvungen att uppsöka närmaste McDonalds efter middagen för att kunna överleva dagen. Dessutom skall det heta något på franska som normal arbetarklass inte kan uttala.

I alla fall så hade våran VD förbeställt mat menyn åt alla, förrätt, huvudrätt och efter rätt.
Förrätten:
Rencarpaccio med västerbottenost och lingon
Reindeer carpaccio with västerbotten cheese and lingonberries

Det betyder på vanlig svenska, fruset renkött skivad i så dj-a tunna skivor att du kan se igenom dom serverat med ost och lingonsylt.
Detta serveras så klart (för att var EXTRA fint) helt rått.

Jag och Micke tittade på varandra när vi tog första tuggan, det var "MYCKET MINDRE GOTT" jag såg på Micke att han hade samma tankar som jag.
Jag tipsade om att först en tugga kött och snabbt som bara den skölja ner med lite öl, så gick det att äta upp.
Det här förfarandet använde jag för att äta upp hela rätten, kött/öl, kött/öl, kött/öl.
När jag precis ätit upp "maten" och pustade ut att jag fick behålla allt i magen så hör jag Stefan säga:

Det här var ju gott det här........... för att vara råttkött!!

Det var då jag förstog att jag aldrig kommer att bli någon gourmé älskare =)

"Söt råtta"

(för att visa hänsyn till min mor väljer jag en söt animerad råtta här)

Inga kommentarer: