2009-08-11

Brukshumor

Idag har vi haft strömavbrott på jobbet, nästan hela dagen faktiskt (fr 07:30-14:15) det betyder att hela dagen har vi tillsammans gjorde det vi i vanliga fall brukar göra var och för sig ........................................få tiden att gå =)
För att fördriva tiden så används en hel del "brukshumor" något som jag trodde var ett vedertaget svenskt uttryck, men efter en sökning så visade det sig att det inte alls var på det sättet.
Så det innebär att jag får göra en insats här och förklara vad det är för något.

Brukshumor, ofta förekommande i dominerande industrier i mindre orter. Så kallade bruksorter ex. Borlänge, Gimo, Degerfors, Kolsva m.m
Det går ofta ut på att använda ett förnedrande språk till en medarbetare eller kompisar, men det skall sägas på ett sätt så att det inte kan tolkas som negativt.
En sorts form av det moderna fenomenet "grillad" som har börjat dyka upp i diverse tv-kanaler.
Brukshumor kan enbart användas mot godavänner, då det krävs en mycket god kännedom om hur de mottager de "negativa" ordvalen. Det är strängeligen förbjudet att använda brukshumor på en främmande person.

Jag har använt Brukshumor så länge jag kan minnas, och kan bara göra det med de som är absolut närmast. Det betyder att alla som jag talar negativt om bör känna sig hedrade =) (se där ett litet prov på brukshumor).

Om någon utifrån skulle höra två personer andvända brukshumor mot varandra skulle han kunna missförstå detta som "bråk".

Som exempel så när jag jobbade på Merox och talade med Mats Olsson var vi oftast "otrevliga" mot varandra, det var så pass utvecklat att en chef från en annan avdelning gick i mellan och tänkte medla. Då fick vi förklara att vi bara skämtade.

Brukshumorn är oftast oneliners, eller korta kommentarer som: Hej Olsson! Ditt gamla klappträ!

En annan person som har precis samma humor är Fredrik Bååth, där vi inte kan säga en enda mening tillvarandra utan att den antyder på något negativt. Språket är ofta mycket grovt men det är så dj--t roligt. Han var med på bröllopet mellan Malin och Fredrik och var "samordnare" för svensexan, och där blev följande e-mail skickade fram och tillbaka

Först kommer ett helt seriöst mail från Fredrik om inbjudan till svensexan.
Då jag inte umgås så mycket med brudgummen och inte kände så många av de som skulle vara med svarade jag med följande:

-eftersom jag inte hade träffat brudgummen på flera år så känns det inte ok FÖR MIG att raka av mitt punghår som han sedan skall ha som mustasch hela dagen
en minut senare fick jag följande svar:
-Du SKA vara med, och jag har väldigt svårt att tro att du har lyckats odla hår på pungen alls!!?

Vilken tur att han svarade på det sättet annars hade jag missat en super rolig fest (en av de roligaste jag har varit på) och missat att träffa alla super människor som var med.

Jag vill avsluta detta inlägg med min absolut favorit grillare (brukshumorsnackare)- Lisa Lampanelli "The Qeen of meen".

Inga kommentarer: