2009-05-27

Reklamation

Ett av mina arbetsområden här på SSAB är att ta hand om reklamationer som hänvisas till Bandveket.
Ett av de sätt man kan begära ett svar och ersättning för heter 8D.
Det fungerar så att man måste tillsätta en tvärfunktionellgrupp med människor som skall svara för varför felet uppträtt, vad man kan göra åt saken och hur det aldrig skall uppträda igen. En procedur som är mycket tidskrävande och resurskrävande. Men i många fall berättigad och nyttig.

Men nu är det så att kunden kan begära en 8D hur litet felet än är, vilket gör att många gånger kostar själva undersökningen mycket mer än vad själva reklamationen kostar.

Idag fick jag ett mail där det ansågs att vi hade för lättvindigt svarat på en 8D reklamation.
Felet var att vi hade levererat en för bred plåt till kunden (2mm bredare än beställd), felet var ca 10m långt i båda ändar av rullen (ca 1Km lång).
Orsaken till varför vi inte hade klippt bort felet var den mänskliga faktorn. Datorerna hade stoppat bandet men en operatör hade godkänt felet av misstag.
Vi förklarade detta och beklagade det inträffade samt att han naturligtvis kompenseras för det inträffade och de kostnader som han fick i samband med detta fel.

Men han var fortfarande inte nöjd med svaret han fick.

Den som aldrig gör ett misstag måste vara gud, och att förhindra ett misstag är nog lika lätt som att stoppa en orkan!.

Jaja, den här gången gick det att resonera sig ur problemet, men vi fick lov att "lova" att aldrig göra om det igen (suck).

Men det stannar inte här, jag satt i godan ro efter min matrast på tryckeriet (WC) och gjorde nummer 2. Och precis innan jag skulle torka mig så upptäcker jag ett hål i toalettpapperet (se bevis här till höger).

Jag blir naturligtvis mycket upprörd då jag var mycket nära att få min egen avföring på långfingret.

Jag kommer naturligtvis reklamera denna pappersbit till Lambi, och de skall få förklara sig i en 8D-rapport hur, varför och att detta aldrig igen får hända i fortsättningen.

Kommer dom sedan med en förklaring att det är den männskligafaktorn som spelar in, kommer jag dränka fåret i bensin och tända på... GRRRRR! :)

Inga kommentarer: