2009-05-14

Ärtor

Jag vet inte om det har gått ut riktigt här i bloggen man jag gillar verkligen inte ärtor. Jag vet att under min uppväxt så har jag alltid ätit upp mina ärtor men jag har aldrig gillat dom. Jag har t om övertalat andra oftast yngre personer att äta sina ärtor.

Men en dag så slog det mig bara:

Varför äter vi ärtor?

Det är inte så speciellt gott.
Men varje gång jag påtalar detta så blir det hårda diskutioner att det är visst gott (i vissa maträtter), det är rena försvarstalen hur bra den är (skit kul tycker jag). Sedan när man får exempel på maträtter så är det något annat än just ärtorna som "gör" att den blir god. Ingen (som jag pratat med) skulle ha åkt och köpt ärtor om det hade saknas för just den maträtten.

Min teori är att man förr i tiden åt just ärtor för att det var billigt och utfyllnad i maten, den var även tålig och relativt lätt att odla. Så i dessa finanskristider kanske det är berättigat att äta ärtor igen. Men jag tänker inte göra det.

Ärtor på Engelska heter: Pea! [pi]
Uttalet är mycket likt ett helt annat verb i Engelskan, jag tror inte detta är en tillfällighet.

Men jag har kommit på en ide hur man skulle kunna göra för att få den ätlig. Man kan ju benchmarka och göra som en helt annan oätlig rätt: Fiskbullar!
Fiskbullar i originalsås är heller ingen höjdare, men där har man löst det genom att hälla i olika smaksatta såser. Kanon smart! Nå vad sägs om:

ÄRTOR I HUMMERSÅS!

Inga kommentarer: