2011-10-04

Prova på!

Igår gjorde jag en kvällsmat till mig och Alma som bestod i vanliga ideal makaroner samt ketchup.
Japp du läser rätt, inget annat än malda tomater i en flaska som extra tillsats.
Jag tvekade lite om våran "kräsna" dotter skulle äta detta.
Men döm av min förvåning tre skålar senare så utbrister hon;

PAPPA, Det här var gott det här, kan vi göra det igen någongång?

Och här har man hela tiden fjanta till det med falukorvar och köttbullar för att man trodde att hon skulle vara nöjd.

Annars brukar hon oftare och oftare komma fram till slutsatsen att hon inte tycker om maten trotts att hon aldrig tidigare smakat på den.
Jag försöker vara en god far och säger att:
Man måste prova att äta maten innan man kan säga att man inte tycker om den.

Således har jag tvingat henne att smaka på: Champinjoner, Gul Paprika, Grön Paprika, Röd Paprika, Räkor, Gul lök....
De flesta omdömen har inte ändrat sig efter provsmakningen.

Lillebror Gustav är lite mer benägen att Prova på.... som förra veckan när han kröp runt på verandan och provsmakade en torkad måsskit som låg där.
Eftersom jag såg det här en liten aningen försent vad som höll på och hända så vet jag inte om han ogillade bajset eller om det kanske var pappas fingrar inne i munnen som var otäckt.
Men något fick honom och se sorgset på mig?!

I alla fall är jag rädd att det inte det är det sista våran BUS-son kommer att prova på!

Inga kommentarer: