2011-02-16

Reptiler

....var ämnet för dagen runt fikabordet.

och det fick mig att tänka på våran första gemensamma resa utomlands jag och min då blivande fru.
Det var till Cypern, Ayia Napa för att vara exakt.
Vi bodde på ett ungdomshotell som faktiskt var super bra.
Det enda bekymret varje morgon var att alla solstolar och möbler låg på botten av bassängen?

I baren som låg precis bredvid receptionen där vi checkade stod en sån där "stekare" från Stockholm och skröt för ett par tjejer.
Han sommarjobbade där under det här året.
Han var mycket vältränad, brun, stora tatueringar och barbröstad.
Tänkte inte så mycket på det (i alla fall inte jag!?) utan vi gick upp på vårat hotellrum.

Efter ett snabbt varv i rummet gick jag ut på balkongen och började spana ut över utsikten.
Jag vänder mig om mot rummet för att ropa ut Camilla i det vackra varma vädret när jag ser att det sitter en Ödla precis ovanför dörren.
Det var inte en sån där liten söt ödla heller, en Gul ca 30 - 40 cm lång ödla med svans och taggar över hela kroppen.
Jag är inte direkt någon ödle expert så jag skrek som ett barn och sprang fort in och slog igen skjutdörrarna till balkongen.

Camilla försökte övertala mig att ta bort den, men den inre kvinnan i mig var just vid det tillfället mäktigare än mannen! (Ni får dra era egna slutsatser här. red.anm)

Istället kom jag på att jag springer ner till "stekaren" för att få hjälp.
Sagt och gjort, springer ner till honom och förklarar problemet.
Killen skrattar högt och säger att det är inga problem den är ofarlig.
Men jag övertalade i alla fall honom att följa med och ta bort den, säkert för att stila för min flickvän.

Väl uppe i rummet frågar han var den lilla krabaten sitter.
-På balkongen, sa jag!
Stekaren går ut och tittar sig omkring, -var?
-Ovanför dörren satt den sist
Stekaren vänder sig om och när han såg ödlan blev han helt vit i ansiktet, han skrek rakt ut och var mycket nära att tippa över balkongräcke
Och där stod han helt förstenad och bara stirrade på ödlan.

-Hur går det?, frågar jag.
-FY FAAAAAN!!! det var den största jag har sett.

Sen fick jag ge honom sopkvasten som han petade på ödlan med och då sprang den iväg och gömde sig under taket.

Stekaren fick tyvärr sparken (nånting med att det var möbler i poolen var tydligen anledningen?) så vi fick aldrig möjligheten att häckla honom resten av veckan, SYND!

Inga kommentarer: